Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

10 Sebab Tukar ke Linux pada tahun 2012


Terjemahan terus daripada google translate

10 Sebab Tukar ke Linux pada tahun 2012

Oleh Katherine Noyes, PCWorld

Tahun lalu merupakan satu menggelora dalam dunia sistem operasi desktop, ia seolah-olah adil untuk mengatakan, dengan perubahan besar yang berlaku dalam hanya kira-kira semua pesaing utama.

Paling ketara, kita lihat rakit ciri-ciri mudah alih ilham yang dibawa ke desktop, kadang-kadang untuk satu majlis yang cili di kalangan pengguna.

Jika anda tertanya-tanya - atau mungkin juga takut - apa perubahan lain 2012 akan dibawa ke dalam desktop anda, ini mungkin masa yang baik untuk mengambil perkara-perkara ke dalam tangan anda sendiri dan memilih sistem yang menjadikan anda dalam kawalan.

Sistem yang saya merujuk kepada, kursus, Linux. Ia mungkin sudah ada pada telefon anda. Berikut adalah hanya beberapa sebab anda perlu memberi sistem operasi percuma cuba pada desktop anda juga.

1. Ia yang Pelbagai

Pengkritik suka untuk merujuk kepada kepelbagaian Linux sebagai "pemecahan masalah," tetapi sebenarnya ia adalah salah satu kekuatan yang terbesar. Pengguna edaran Linux yang tidak terkira banyaknya untuk dipilih, sama ada ia adalah salah satu seperti Mint atau Ubuntu yang meletakkan kebolehgunaan di barisan hadapan, atau salah satu seperti Fedora dengan ciri-ciri banyak memberi tumpuan kepada perusahaan dan keselamatan tambahan. Terdapat perisa tertumpu kepada industri-industri khusus dan tertentu. Terdapat sesuatu untuk semua orang di dunia Linux, dan ia semakin cross-platform.

2. Ia yang Customizable

Bukan sahaja anda boleh memilih pengedaran Linux tertentu yang anda gunakan, tetapi salah satu mercu tanda Linux adalah bahawa ia juga sangat disesuaikan. Jangan seperti Ubuntu baru Perpaduan desktop atau Mint, GNOME 3? Tiada masalah - terdapat ramai orang lain untuk memilih, dan memilih anda boleh dengan mudah dipasang. Ada vendor lock-di sini untuk menentukan bagaimana anda mesti menggunakan komputer anda.

3. Ia Open Source

Sebahagian besar fleksibiliti Linux, sudah tentu, terbit daripada hakikat bahawa ia adalah perisian sumber terbuka. Ini bermakna bahawa tiada entiti lain mengawal kod - mana-mana pemaju atau pengguna boleh melihat dan mengubah suai kod sebagaimana sepatutnya. Dunia tweak aplikasi dan adat sebelum kamu, dalam erti kata lain.

4. Pendaftaran adalah PERCUMA

Linux tidak kos apa-apa, ia adalah benar, kecuali jika anda memilih pilihan komersial dengan sokongan dibayar. Tetapi ia juga bebas dari paten dan sekatan-sekatan lain yang menentukan bagaimana ia boleh digunakan. Sumber bebas dan terbuka adalah gabungan yang benar-benar baik, kerana ia bermakna anda berada dalam kawalan. Harga percuma adalah benar-benar hanya aising di atas kek pepatah.

5. Ia yang Dipercayai

Ada sebab Linux mempunyai kubu kuat di dunia pelayan - banyak sebenarnya, tetapi salah satu yang terbesar adalah kebolehpercayaan. Apabila anda berada pada Linux, anda akan tidak ingat semua orang-orang jam produktiviti yang tewas kepada kemalangan dan downtime.

6. Ia yang Cepat

Linux cenderung untuk menghendaki lebih kurang dengan cara sumber perkakasan daripada sistem operasi lain, dan terdapat juga pengagihan yang direka dengan jejak kecil sebagai matlamat utama. Hasilnya adalah bahawa ia benar-benar kuasa - walaupun pada perkakasan yang lebih tua. Adakah anda akan terlepas treadmill perkakasan upgrade? Tidak fikir begitu.

7. Ia yang Selamat

Windows merupakan sistem operasi yang paling disasarkan untuk virus dan malware lain, terima kasih terutamanya kepada fakta bahawa ianya masih menjadi salah satu yang paling digunakan secara meluas. Tiada sistem operasi adalah betul-betul selamat, tentu saja, tetapi dalam dunia malware Linux yang jarang atas sebab-sebab yang banyak, dan terdapat tambahan-selamat pengagihan juga jika itu adalah satu keutamaan untuk anda.

8. Ia Well-Disokong

Selain sokongan banyak pilihan yang dibayar untuk pengguna Linux hari ini, terdapat juga cara-cara yang tidak terkira banyaknya untuk mendapatkan bantuan secara percuma melalui komuniti aktif pengguna dan pemaju yang mengelilingi sebahagian besar pengagihan. Tanya dan kamu akan menerima, seperti kata pepatah.

9. Ia Sentiasa Memperbaiki

Mengikut garisan yang sama, masyarakat yang cenderung kepada pengagihan Linux sekeliling juga cenderung untuk terus memperbaiki mereka secara berterusan, dengan ciri-ciri baru dan dengan zapping apa-apa kelemahan yang cepat. Tiada lagi menunggu bulan untuk patch yang akan anda terima.

10. Ia yang Sesuai

Bukan sahaja Linux cenderung untuk menjadi serasi dengan keperluan pengguna, tetapi ia lebih cenderung untuk menawarkan inter-operasi yang lebih baik daripada sistem operasi proprietari. Jika anda pernah bekerjasama dengan orang dalam syarikat-syarikat lain atau bahagian-bahagian dunia, pertaruhan terbaik bagi anda adalah satu sistem operasi yang komited untuk menyokong piawaian antarabangsa dan bukannya orang-orang yang empunya.

Dunia Linux telah melihat sendiri pergolakan sejak beberapa tahun lepas, terutamanya disebabkan oleh persekitaran desktop baru yang telah diperkenalkan. Apa yang orang kadang-kadang lupa, walau bagaimanapun, adalah betapa mudahnya adalah untuk melangkau perubahan tersebut dan hanya memasang apa yang anda mahu.

Tidak ada sistem operasi yang sempurna, sudah tentu, tetapi apabila ia datang untuk memberi pengguna kawalan persekitaran pengkomputeran mereka, Linux mengambil kek pepatah.

ref link: http://www.pcworld.com/businesscenter/article/246866/10_reasons_to_switch_to_linux_in_2012.html

0 comments: