Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sistem Operasi

Sebuah sistem operasi (OS) adalah perisian, yang terdiri dari program dan data, yang berjalan pada komputer dan menguruskan peranti keras komputer dan menyediakan perkhidmatan awam untuk pelaksanaan cekap pelbagai aplikasi perisian.

Untuk fungsi-fungsi peranti keras seperti input dan output dan peruntukan memori, sistem operasi bertindak sebagai perantara antara program aplikasi dan perangkat keras komputer, walaupun kod aplikasi biasanya dilaksanakan secara langsung oleh peranti keras, tetapi sering pula akan memanggil OS atau terganggu oleh itu. Sistem operasi yang ditemui pada hampir semua peranti yang mengandungi komputer-dari telefon bimbit dan video game konsol untuk superkomputer dan pelayan web.

Contoh popular sistem operasi moden untuk komputer peribadi ialah Microsoft Windows, Mac OS X, dan GNU / Linux

Contoh-contoh sistem operasi


1) Microsoft Windows
Windows 7, yang dipaparkan di sini, adalah keluaran terbaru dari Windows.

Microsoft Windows adalah keluarga sistem operasi berpemilik paling umum digunakan di komputer peribadi. Ini adalah keluarga yang paling umum dari sistem operasi untuk komputer peribadi, dengan sekitar 90% dari pasaran. Saat ini, versi yang paling banyak digunakan dari keluarga Windows adalah Windows XP dikeluarkan pada 25 Oktober 2001. Versi terbaru adalah Windows 7 untuk komputer peribadi dan Windows Server 2008 R2 untuk pelayan.

Microsoft Windows berasal pada tahun 1981 sebagai add-on untuk sistem operasi lama MS-DOS untuk IBM PC. Pertama kali diumumkan pada tahun 1985, Windows mendominasi dunia perniagaan komputer peribadi, dan kemudian menetapkan sejumlah standard industri dan aplikasi biasa [POV? - Bincangkan]. Dimulai dengan Windows XP, semua versi moden berasaskan kernel Windows NT. versi kini Windows berjalan di IA-32 dan-64 prosesor x86, walaupun versi lama kadang-kadang disokong arsitektur lain.

Windows juga digunakan pada pelayan, aplikasi pendukung seperti pelayan web dan pelayan database. Dalam beberapa tahun terakhir, Microsoft telah menghabiskan pemasaran yang signifikan dan wang kajian & pembangunan untuk menunjukkan bahawa Windows mampu menjalankan aplikasi syarikat, yang mengakibatkan harga yang konsisten nota prestasi / (lihat TPC) dan penerimaan yang signifikan dalam pasaran enterprise. Namun, penggunaan di pelayan tidak begitu luas sebagai komputer peribadi, dan di sini Windows aktif bersaing dengan Linux dan BSD untuk pasaran, sementara masih menangkap majoriti mantap oleh beberapa akaun.



2)Unix dan sistem operasi mirip UNIX


Ken Thompson menulis B, terutama didasarkan pada BCPL, yang digunakan untuk menulis Unix, berdasarkan pengalaman di projek MULTICS. B digantikan oleh C, dan Unix berkembang menjadi sebuah keluarga besar, kompleks sistem operasi yang saling berkaitan yang telah berpengaruh dalam setiap sistem operasi moden (lihat Sejarah). Keluarga Unix-like adalah pelbagai kumpulan sistem operasi, dengan beberapa sub-kategori utama termasuk System V, BSD, dan GNU / Linux. Nama "UNIX" adalah tanda dagangan dari The Open Group yang perizinannya untuk digunakan dengan sistem operasi yang telah terbukti sesuai dengan definisi mereka. "Unix-like" umumnya digunakan untuk merujuk kepada set besar sistem operasi yang menyerupai UNIX yang asli.

sistem Unix-seperti berjalan pada berbagai arsitektur mesin. Mereka banyak digunakan untuk pelayan dalam perniagaan, serta workstation dalam persekitaran akademik dan kejuruteraan. Free Unix variasi, seperti GNU / Linux dan BSD, yang popular di daerah-daerah.

Beberapa varian Unix seperti HP-HP UX dan IBM AIX direka untuk hanya berjalan pada perangkat keras yang penjual. Lain, seperti Solaris, dapat berjalan pada beberapa jenis peranti keras, termasuk pelayan x86 dan PC. Apple Mac OS X, sebuah kernel yang berpusat hybrid varian BSD berasal dari NEXTSTEP, Mach, dan FreeBSD, telah menggantikan dahulu Apple (non-Unix) Mac OS.

Unix Interoperabilitas dicari dengan mendirikan standard POSIX. Standard POSIX dapat diterapkan untuk setiap sistem operasi, meskipun pada awalnya diciptakan untuk berbagai-bagai kelainan Unix.


3) BSD dan jenisnya

Server pertama untuk World Wide Web berlari dalam NEXTSTEP, berdasarkan BSD.
Rencana utama: Berkeley Software Distribution

Sebuah subkelompok dari keluarga Unix adalah Berkeley Software Distribution keluarga, yang meliputi FreeBSD, NetBSD, dan OpenBSD. Sistem operasi yang paling sering ditemui pada webservers, walaupun mereka juga boleh berfungsi sebagai komputer OS peribadi. Internet berhutang banyak keberadaannya kepada BSD, kerana banyak protokol sekarang umum digunakan oleh komputer untuk berhubung, menghantar dan menerima data melalui rangkaian secara meluas dilaksanakan dan disempurnakan di BSD. Dunia wide web juga pertama menunjukkan pada sejumlah komputer yang menjalankan OS berdasarkan NEXTSTEP BSD disebut.

BSD berakar dalam Unix. Pada tahun 1974, University of California, Berkeley memasang sistem Unix pertama. Seiring waktu, mahasiswa dan kakitangan di jabatan ilmu komputer ada mula menambah program-program baru untuk membuat segalanya lebih mudah, seperti editor teks. Ketika Berkely menerima komputer baru VAX pada tahun 1978 dengan Unix dipasang, mahasiswa sekolah diubahsuai Unix bahkan lebih dalam rangka mengambil keuntungan dari kemungkinan peranti keras komputer. The Defense Advanced Research Projects Agency daripada Jabatan Pertahanan AS mengambil bunga, dan memutuskan untuk membiayai projek tersebut. Banyak sekolah, syarikat, dan organisasi kerajaan mengambil notis dan mula menggunakan versi Berkeley Unix bukan seorang pegawai diedarkan oleh AT & T. Steve Jobs, saat meninggalkan Apple Inc pada tahun 1985, dibentuk NeXT Inc, sebuah syarikat yang menghasilkan komputer high-end berjalan pada variasi BSD disebut NEXTSTEP. Salah satu komputer digunakan oleh Tim Berners-Lee sebagai webserver pertama untuk mencipta World Wide Web.

Pemaju seperti Keith Bostic mendorong projek untuk menukar kod non-bebas yang berasal dengan Bell Labs. Setelah ini dilakukan, Namun, AT & T digugat. Akhirnya, selepas dua tahun pertikaian undang-undang, projek BSD keluar depan dan melahirkan sejumlah terbitan percuma, seperti FreeBSD dan NetBSD. Dalam menunggu dua tahun, GNU dan Linux muncul.

4) Mac OS X

Mac OS X adalah garis dari sebahagian milik sistem operasi grafik yang dibangunkan, dipasarkan, dan dijual oleh Apple Inc, yang terakhir adalah pre-loaded pada semua komputer Macintosh saat penghantaran. Mac OS X adalah penerus Mac OS asli, yang telah sistem operasi utama Apple sejak tahun 1984. Tidak seperti pendahulunya, Mac OS X adalah sistem operasi UNIX yang dibina pada teknologi yang telah dikembangkan di NeXT melalui paruh kedua tahun 1980-an dan sampai Apple membeli syarikat pada awal 1997.

Sistem operasi ini pertama kali dikeluarkan pada tahun 1999 sebagai Mac OS X Server 1.0, dengan versi desktop-oriented (Mac OS X v10.0) berikut pada Mac 2001. Sejak itu, enam lebih jelas "pelanggan" dan "pelayan" edisi Mac OS X telah dikeluarkan, terakhir adalah dengan Mac OS X v10.6 yang pertama kali tersedia pada tarikh 28 Ogos 2009. Keluaran Mac OS X diberi nama setelah kucing besar, versi saat ini Mac OS X adalah "Snow Leopard".

Edisi pelayan, Mac OS X Server, adalah arsitektur identik dengan rakan desktop tetapi biasanya berjalan pada garis Apple Macintosh pelayan hardware. Mac OS X Server merangkumi kerja pengurusan kumpulan dan perisian pentadbiran yang memberikan dimudahkan akses kepada perkhidmatan rangkaian kunci, termasuk agen pemindahan mel, pelayan Samba, pelayan LDAP, pelayan nama domain, dan lain-lain.


5) Plan 9

Ken Thompson, Dennis Ritchie dan Douglas McIlroy di Bell Labs dirancang dan mengembangkan bahasa pengaturcaraan C untuk membina sistem operasi Unix. Programmer di Bell Labs terus mengembangkan Plan 9 dan Inferno, yang direkayasa untuk persekitaran teragih moden. Plan 9 direka dari awal untuk menjadi sistem operasi rangkaian, dan mempunyai grafik built-in, tidak seperti Unix, yang menambah ciri-ciri ini untuk mendesain nanti. Saat ini dikeluarkan di bawah Lesen Awam Lucent. Inferno dijual kepada Vita Nuova Holdings dan telah dikeluarkan di bawah lesen / GPL MIT.


6) Linux dan GNU

Linux adalah nama generik untuk sistem operasi UNIX seperti yang dapat digunakan pada berbagai peranti dari superkomputer untuk jam tangan. Kernel Linux dikeluarkan di bawah lesen open source, sehingga siapapun dapat membaca dan mengubah kod. Ini telah diubahsuai untuk berjalan pada berbagai macam elektronik. Walaupun anggaran cadangkan adalah digunakan pada hanya 0,5-2% dari semua komputer peribadi, banyak diadopsi untuk digunakan di server dan embedded system (seperti telefon). Linux telah digantikan Unix di tempat yang paling [mana?], Dan digunakan pada 10 superkomputer paling kuat di dunia .

Projek GNU merupakan kolaborasi massa programmer yang berusaha untuk mencipta sebuah sistem operasi yang benar-benar bebas dan terbuka yang mirip Unix tapi dengan kod-benar asli. Ini bermula pada tahun 1983 oleh Richard Stallman, dan bertanggung jawab untuk banyak bahagian dari varian Linux yang paling. Untuk alasan ini, Linux sering disebut GNU / Linux. Ribuan buah perisian untuk hampir setiap sistem operasi dilesenkan di bawah GNU General Public License. Sementara itu, kernel Linux bermula sebagai projek sampingan dari Linus Torvalds, seorang mahasiswa dari Finland. Pada tahun 1991, Torvalds mula bekerja di atasnya, dan diposting maklumat tentang projek-nya di newsgroup untuk pelajar komputer dan programer. Beliau menerima gelombang sokongan dan sukarelawan yang akhirnya mencipta sebuah kernel penuh. Pengaturcara GNU memuat notis, dan ahli-ahli kedua-dua projek bekerja untuk mengintegrasikan bahagian GNU selesai ke kernel linux untuk membuat sebuah sistem operasi penuh.

7) Google Chrome OS

Chrome adalah sebuah sistem operasi berasaskan kernel Linux dan direka oleh Google. Chrome target pengguna komputer yang menghabiskan sebahagian besar masa mereka di internet-secara teknikal hanya web browser tanpa aplikasi lain, dan bergantung pada aplikasi internet yang digunakan dalam web browser untuk menyelesaikan tugas-tugas seperti pengolah kata dan media melihat.

8) Lain-lain

Sistem operasi yang lebih tua yang masih digunakan di ceruk pasar termasuk OS / 2 dari IBM dan Microsoft, Mac OS, prekursor non-Unix untuk Apple Mac OS X, BeOS, XTS-300. Beberapa, terutama Haiku, RISC OS, MorphOS, AmigaOS 4 dan FreeMint terus dikembangkan sebagai platform minoriti bagi masyarakat antusias dan aplikasi pakar. OpenVMS dahulu daripada DEC, masih dalam pembangunan aktif oleh Hewlett-Packard. Namun sistem operasi lain yang digunakan hampir secara eksklusif di akademik, untuk mengendalikan sistem pendidikan atau untuk melakukan kajian tentang konsep sistem operasi. Sebuah contoh khas dari sistem yang memenuhi kedua-dua peranan adalah MINIX, sedangkan untuk Singularity contoh adalah murni digunakan untuk kajian.

0 comments: